E-ticaret Depolarını Robotlar mı Ele Geçiriyor? - Hulusi Caner Kuş
E-ticaret
Depolarını Robotlar mı Ele Geçiriyor?
Depolama faaliyetlerinde robotik sistemlerin
kullanılması ilk defa karşılaştığımız bir şey değil. Neticede "aptal
robotlar" kendi kendini tekrar eden görevleri yerine getirmek için zaten
uzun zamandır kullanılıyor. Yapay zekâ alanındaki gelişmeler ise, bazı
görevleri kendi kendine yerine getirebilen veya insanlarla iş birliği
yapabilen, akıllı robotlar ile tanışmamıza vesile oldu. Görünen o ki, bu en son
teknoloji dünyanın dört bir yanındaki depolarda işlerin nasıl yürütüldüğünü
değiştirecek ve bir adım öteye taşıyacak.
Bizler her zamanki gibi, ancak global sektör
liderlerinin yaptıklarına bakarak geleceğin neler getirebileceğini
görebiliyoruz. Mesela, depolarında yaklaşık 30.000 robot kullanan Amazon
örneğini ele alalım. KivaSystems tarafından üretilen bu tam otomatik robotlar,
raflardan uygun ürünleri seçip bunları işçilere teslim edebiliyor. Bunun
sonucunda, siparişler öncesine kıyasla iki ila üç kat daha hızlı hazırlanıyor.
Hatta bu robotlar hangi ürünlerin en çok kullanıldığını gelişmiş algoritmalar
kullanarak "tespit edip", toplayıcı ekipmana en yakın yere bile
koyabiliyor.
Ürünleri insanlara teslim etmeye dayalı bu konsept,
dünyanın dört bir yanında da örnek alındı. Silikon Vadisi'nde yer alan
FetchRobotics şirketi, bir "Getir ve Yükle" sistemi kurarak bu örneği
takip etti. Sistem, ürün alıp paketleme sürecinin tüm yönlerini kapsayan iki
robottan oluşuyor. Destekleyici yazılımlarıyla birlikte gelen bu robotlar
depolama sistemlerine etkin bir şekilde entegre edilebilir. Diğer şirketler de
depolarındaki iş akışlarını hızlandırmak ve gelişen teknolojiyi yakalamak için
çaba gösteriyorlar.
Sihirli Teknolojiler
Kuşkusuz, pek çok şirket büyük hacimli ve yüksek
değere sahip siparişleri işlerken yüksek teknoloji kullanmanın sağladığı avantajların
farkına vardı. Bazıları ise ürünlerini nakliyeye hazırlarken yüksek hızlı
sınıflandırma sistemlerini kullanıyor. Bu gelişmeler depo operasyonlarının
başından sonuna kadar otomasyon doğrultusunda ilerlemesine sebep oldu.
Fakat, halihazırda erişilebilir vaziyette olan bu
tür potansiyel sistem iyileştirmelerine rağmen, ekonomik krizler nedeniyle
malzeme taşıma ekipmanlarına yönelik sermaye yatırımları sert bir şekilde
düştü. Bu durum, birçok deponun en az 15 yıllık sistemleri kullanmasına neden
olmakta.
Dolayısıyla, sektöründe bir gelişim imkânı
kesinlikle mevcut. Robotların performans açısından avantajları gayet aşikâr.
Zira robotlar 7/24 çalışabiliyor, SGK primi, çay molası veya yıllık izne
ihtiyaç duymuyorlar. Öte yandan, depo yöneticileri ise lojistik ve tedarik
maliyetlerini düşürürken bir yandan ürünleri hızlıca teslim etme baskısı
altındalar. Giderek daha fazla insan online alışverişe yöneldiğinden dolayı,
ortaya çıkan tüketici ihtiyaçlarını karşılamak da zorunlu hale geliyor. Görünen
o ki, bahsedilen yeni teknolojiler de tam olarak bu boşluğu doldurabilecekleri
zamanda ortaya çıkmakta.
İşçiler açısından bakıldığında ise, robot
teknolojisinin işçilerin bedenlerindeki zorlanmayı azaltabileceği ve onları
yaralanmalara yol açabilecek monoton işlerden kurtarabileceği görülebilir.
Giderek daha çok şirket, bir depoda çalışan
robotların az sayıda işçi tarafından etkin bir şekilde yönetildiği,
programlandığı ve bakımının yapıldığı, bu sayede üretkenlik ve performans
artışı sağlayan "hibrit" yapıların çok mantıklı olduğu sonucuna
varmakta. Tabii bu strateji de beraberinde bazı ek maliyetler getiriyor...
Robotlar hala oldukça pahalı: Örneğin, ürün alıp getiren robotların tanesi hala
35.000 dolar civarında bir fiyat etiketine sahip. Bunların yanı sıra, yeni
teknolojilerin depolama süreçlerine entegre edilebilmesi için bazı uzmanlaşmış
inşaat ve projeşirketlerinden de hizmet alınması gerekebilir. Bahsedilen hiç de
küçük bir yatırım değil, fakat uzun vadede masrafını çıkaracaktır.
Türkiye’deki Durum
Peki ülkemiz dünyadaki bu gelişmelerden nasıl
etkileniyor? Türkiye’deki online alışveriş ve e-ticaret sektörü her ne kadar
Batı ülkelerindeki kadar hızlı büyüse de depolama faaliyetlerinde robot
kullanımı halen yaygın değil. Kuşkusuz, bunun en önemli sebebi Türkiye’deki
işgücü maliyetlerinin Batı ülkelerine kıyasla hala oldukça düşük olması. Robota
yapılacak yatırımın büyüklüğü çalıştırılan işçilerin işverene maliyeti ile
kıyaslandığında, robotlaşma albenisini kaybediyor. Bir diğer faktör de bu tarz
robotik teknolojileri üretecek ve kullanacak kapasitede, teknolojiye hâkim
şirket ve personelin ülkemizde oldukça zor bulunması. Bu tarz teknolojileri
dışarıdan ithal etmek ise, başta bakım, teknik destek ve kullanım zorluğu olmak
üzere birtakım faktörler nedeniyle pek verimli olmuyor. Ülkemizin AR-GE
faaliyetlerine daha fazla kaynak ayırması ve gelişmiş robotik teknolojilere
ağırlık vermesi bu açıdan büyük önem taşıyor.
Otomasyon Çağı
Birçok depo, rekabetçi kalabilmek veya rekabette
üstünlük sağlamak için otomasyona geçmekte. Yeni yazılım çözümleri de robotları
ve işçileri değerlendirmeyi, işletmeyi ve planlamayı kolaylaştıran, evrimleşme
ve zamanla gelişme imkânı bulunan bütüncül çözümler sunuyor. Yeni teknolojileri
edinmeye yönelik bir ivme ve motivasyon kesinlikle mevcut. Peki, robotlar
çağının eşiğindeyiz diyebilir miyiz? Bazıları zaten bu çağın içerisinde
olduğumuzu öne sürüyor. E-ticaret depoları kesinlikle evrim geçiriyor ve bu
evrimi şimdilik duracak gibi de görünmüyor. Değişim asla aniden gerçekleşmez.
Fakat zaman geçtikçe robotların depolardaki rolünün giderek genişlemesi epey
olası görünüyor.
*LanaHawkins’in
“AreRobotsAbouttoTakeOver E-commerceWarehouses?” başlıklı yazısından
uyarlanmıştır.
KAYNAK:
Hawkins, L. (2016). “AreRobotsAbouttoTakeOver
E-commerceWarehouses?”. ManufacturingTransformationBlog.
Erişim Tarihi 19 Mayıs 2017, http://www.apriso.com/blog/2016/02/are-robots-about-to-take-over-e-commerce-warehouses/
Yorumlar
Yorum Gönder