Mobilya Sektöründe Depo Yönetimi - Damla Yazıcı
Mobilya Sektöründe Depo Yönetimi
Bu yazıda
mobilya sektöründe depo yönetiminin önemi ve bir mobilya üreticisinin güncel
depo yönetimi uygulaması anlatılacaktır.
Günlük
yaşamımıza yönelik temel gereksinimlerden biri olan mobilya, işlevsel,
fonksiyonel ve estetik görünümlüdür ve ağaç, metal, plastik ve cam gibi
malzemelerden yapılmaktadır (OAIB, 2016). Dünyada mobilya sektörünün 2050
yılına kadar 1 trilyon ABD dolarını geçeceği birçok raporda tahmin edilmektedir
(OAIB, 2016). Mobilya sektörünün şuan ki hacmi ve gelecekte büyüyecek olan
hacmi dikkate alındığında tedarik zinciri ve lojistik yönetimi uygulamalarının
bu sektöre katma değer sağladığı ve sağlamaya devam edeceği açıkça ortadadır.
Peki biz tedarik zinciri ve lojistik yönetimi uygulamalarının mobilya sektörü
için önemli olduğunu nerden biliyoruz? Örneğin Manisa’da bulunan ABC Mobilya
yemek odası, oturma odası ve yatak odası mobilyaları üretmektedir. Bu durumda
ABC Mobilya hem masa, hem sehpa, hem yatak, hem dolap gibi birçok kalem mobilya
üretmektedir bu da ürünün kendisinden kat be kat daha çok üretim malzemesi
demektir. Ürünlerde kendi içerisinde ayrı gruplara ayrılmaktadır. Örneğin
koltuk ürününü ele alırsak bunun çeşitlerinin tek kişilik, çift kişilik, üç kişilik, L şeklinde, bazalı, bazasız, ve
farklı renklerde olabileceğini söyleyebiliriz. Yüzlerce çeşit mobilyanın
üretimi binlerce çeşit hammadde, yarı mamul ve mamul gerektirmektedir. Tedarik
zinciri hammadde tedarikçisinden, üreticiye, üreticiden dağıtıcılara ve diğer
aracılara ve en sonunda son kullanıcı olan tüketiciye kadar uzanan bir
zincirdir. Sadece üretimin gerçekleştirilebilmesi için bu binlerce ürünün
tedariğinin gerçekleştirilmesi başlı başına önemli bir iştir ve tedarik
zincirinin sadece üretim tedariği kısmını oluşturmaktadır. Bunun haricinde ABC
mobilya aynı zamanda ürettiği ürünlerin dağıtımını da kendisi gerçekleştirmekte
dolayısıyla tedarik zincirinin üretim sonrası zincirleriyle de ilgilenmek
zorundadır. Tüm bu süreçlerin en verimli, en az maliyetli, en az zararla
gerçekleştirilmesi için AB Mobilya için depo yönetimin önemi yadsınamaz.
Bu kısımda ABC
Mobilya’nın hem üretici hem satıcı olarak depo yönetim süreci nasıl
gerçekleştirilmekte onu anlatacağım. Bu firmada üretim süreci pazarlama ve
satış departmanıyla başlamaktadır. Önce mobilyalar satılmakta daha sonra üretim
için gerekli malzemenin tedarik aşaması başlamaktadır. Bu aşamayla satın alma
departmanı ilgilenmektedir. Tedarik edilen malzemeler depoya geldiğinde doğru
ürün, doğru miktar ve doğru kalitede olup olmadıkları kontrol edilir daha sonra
depo içi raflara ve üretim kısmına gidecekler olarak ayrıştırma yapılır. Üretim
kısmına gidenler bekletilmeden direkt olarak üretim sürecine dahil edilir.
Depoda raflara yerleştirilecekler ise lokasyonlarına göre tekrar ayrıştırılır
ve yerleştirme süreçleri başlar aynı zamanda depo kayıt sistemine kaydedilir.
Depo içi
ayrıştırma ve stoklama işi gelen malzemenin rengine, dokusuna, büyüklüğüne ve
ağırlığına göre yapılır. Genel olarak stoklama ABC Mobilya tarafından maliyeti
artırdığı için tercih edilmemektedir ancak müşteriler tarafından fazla talep
edilen dolayısıyla fazla üretilen mobilyaların üretiminde kullanılan
malzemelerde stoklama yapmayı tercih etmektedirler ki bunların bile kalem
olarak çok fazla olduğunu belirtmektedirler. Ama en çok koltuk ve yatak
yapımında kullanılan sünger malzemesinin depolamaktadırlar. Yaşlanma ve yıpranma durumlarını dikkate
aldıklarından dolayı FIFO yöntemini yani ilk gelen ilk çıkar metodunu
kullanmaktadırlar. Depo içi raf boyutları (yükseklik, derinlik ve genişlik)
stoklanacak malzemelerin boyutlarına göre ayarlanabilmektedir.
ABC Mobilya
tesisinde hem depolama alanı hem üretim alanı aynı yerdedir. Genel akış aşağıda
şekildeki gibidir. Şekilden de anlaşılacağı üzere üretimi yapılan mobilyalar
depo alanına sokulmamaktadır yani stoklaması yapılmamaktadır çünkü firma
satılan ürünü üretmektedir.
ABC Mobilyanın
yukarıda anlatılan üretimde kullanacağı malzemelerin depolama sürecinde el arabası,
transpalet ve forklift gibi elleçleme ekipmanları kullanılmaktadır.
Bilgi sistemi olarak
tedarikçilerle ortak kullandıkları satın alma ve tedarik sistemleri vardır.
Depo içi bilgi sistemi otomatiktir dolayısıyla personel el terminalleri ile
hangi malzemenin deponun hangi alanında, hangi koridorunda ve hangi rafında
olduğunu görebilmektedir. Ülkemizde zorunlu hale getirilen iş sağlığı ve
güvenliği uygulamaları ABC Mobilya’da da gerçekleştirilmektedir. İş güvenliği
hakkında haftada bir toplantılar düzenlenmekte ve çalışma anında özel
kıyafetler, ayakkabılar, gözlükler ve gerektiğinde kulaklıklar
kullanmaktadırlar. Mevsime göre kıyafetleri değiştirmektedirler. Depo
içerisinde özel yürüme hatları vardır dolayısıyla personeline yaya olarak o
hatlar dışında yürümesi engellenerek iş kazalarını azaltmaktadırlar.

Yorumlar
Yorum Gönder