Mobilya Sektöründe Depo Yönetimi - Damla Yazıcı

Mobilya Sektöründe Depo Yönetimi
Bu yazıda mobilya sektöründe depo yönetiminin önemi ve bir mobilya üreticisinin güncel depo yönetimi uygulaması anlatılacaktır.
Günlük yaşamımıza yönelik temel gereksinimlerden biri olan mobilya, işlevsel, fonksiyonel ve estetik görünümlüdür ve ağaç, metal, plastik ve cam gibi malzemelerden yapılmaktadır (OAIB, 2016). Dünyada mobilya sektörünün 2050 yılına kadar 1 trilyon ABD dolarını geçeceği birçok raporda tahmin edilmektedir (OAIB, 2016). Mobilya sektörünün şuan ki hacmi ve gelecekte büyüyecek olan hacmi dikkate alındığında tedarik zinciri ve lojistik yönetimi uygulamalarının bu sektöre katma değer sağladığı ve sağlamaya devam edeceği açıkça ortadadır. Peki biz tedarik zinciri ve lojistik yönetimi uygulamalarının mobilya sektörü için önemli olduğunu nerden biliyoruz? Örneğin Manisa’da bulunan ABC Mobilya yemek odası, oturma odası ve yatak odası mobilyaları üretmektedir. Bu durumda ABC Mobilya hem masa, hem sehpa, hem yatak, hem dolap gibi birçok kalem mobilya üretmektedir bu da ürünün kendisinden kat be kat daha çok üretim malzemesi demektir. Ürünlerde kendi içerisinde ayrı gruplara ayrılmaktadır. Örneğin koltuk ürününü ele alırsak bunun çeşitlerinin tek kişilik, çift kişilik,  üç kişilik, L şeklinde, bazalı, bazasız, ve farklı renklerde olabileceğini söyleyebiliriz. Yüzlerce çeşit mobilyanın üretimi binlerce çeşit hammadde, yarı mamul ve mamul gerektirmektedir. Tedarik zinciri hammadde tedarikçisinden, üreticiye, üreticiden dağıtıcılara ve diğer aracılara ve en sonunda son kullanıcı olan tüketiciye kadar uzanan bir zincirdir. Sadece üretimin gerçekleştirilebilmesi için bu binlerce ürünün tedariğinin gerçekleştirilmesi başlı başına önemli bir iştir ve tedarik zincirinin sadece üretim tedariği kısmını oluşturmaktadır. Bunun haricinde ABC mobilya aynı zamanda ürettiği ürünlerin dağıtımını da kendisi gerçekleştirmekte dolayısıyla tedarik zincirinin üretim sonrası zincirleriyle de ilgilenmek zorundadır. Tüm bu süreçlerin en verimli, en az maliyetli, en az zararla gerçekleştirilmesi için AB Mobilya için depo yönetimin önemi yadsınamaz.

Bu kısımda ABC Mobilya’nın hem üretici hem satıcı olarak depo yönetim süreci nasıl gerçekleştirilmekte onu anlatacağım. Bu firmada üretim süreci pazarlama ve satış departmanıyla başlamaktadır. Önce mobilyalar satılmakta daha sonra üretim için gerekli malzemenin tedarik aşaması başlamaktadır. Bu aşamayla satın alma departmanı ilgilenmektedir. Tedarik edilen malzemeler depoya geldiğinde doğru ürün, doğru miktar ve doğru kalitede olup olmadıkları kontrol edilir daha sonra depo içi raflara ve üretim kısmına gidecekler olarak ayrıştırma yapılır. Üretim kısmına gidenler bekletilmeden direkt olarak üretim sürecine dahil edilir. Depoda raflara yerleştirilecekler ise lokasyonlarına göre tekrar ayrıştırılır ve yerleştirme süreçleri başlar aynı zamanda depo kayıt sistemine kaydedilir.
Depo içi ayrıştırma ve stoklama işi gelen malzemenin rengine, dokusuna, büyüklüğüne ve ağırlığına göre yapılır. Genel olarak stoklama ABC Mobilya tarafından maliyeti artırdığı için tercih edilmemektedir ancak müşteriler tarafından fazla talep edilen dolayısıyla fazla üretilen mobilyaların üretiminde kullanılan malzemelerde stoklama yapmayı tercih etmektedirler ki bunların bile kalem olarak çok fazla olduğunu belirtmektedirler. Ama en çok koltuk ve yatak yapımında kullanılan sünger malzemesinin depolamaktadırlar.  Yaşlanma ve yıpranma durumlarını dikkate aldıklarından dolayı FIFO yöntemini yani ilk gelen ilk çıkar metodunu kullanmaktadırlar. Depo içi raf boyutları (yükseklik, derinlik ve genişlik) stoklanacak malzemelerin boyutlarına göre ayarlanabilmektedir.
ABC Mobilya tesisinde hem depolama alanı hem üretim alanı aynı yerdedir. Genel akış aşağıda şekildeki gibidir. Şekilden de anlaşılacağı üzere üretimi yapılan mobilyalar depo alanına sokulmamaktadır yani stoklaması yapılmamaktadır çünkü firma satılan ürünü üretmektedir.
ABC Mobilyanın yukarıda anlatılan üretimde kullanacağı malzemelerin depolama sürecinde el arabası, transpalet ve forklift gibi elleçleme ekipmanları kullanılmaktadır.
Bilgi sistemi olarak tedarikçilerle ortak kullandıkları satın alma ve tedarik sistemleri vardır. Depo içi bilgi sistemi otomatiktir dolayısıyla personel el terminalleri ile hangi malzemenin deponun hangi alanında, hangi koridorunda ve hangi rafında olduğunu görebilmektedir. Ülkemizde zorunlu hale getirilen iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları ABC Mobilya’da da gerçekleştirilmektedir. İş güvenliği hakkında haftada bir toplantılar düzenlenmekte ve çalışma anında özel kıyafetler, ayakkabılar, gözlükler ve gerektiğinde kulaklıklar kullanmaktadırlar. Mevsime göre kıyafetleri değiştirmektedirler. Depo içerisinde özel yürüme hatları vardır dolayısıyla personeline yaya olarak o hatlar dışında yürümesi engellenerek iş kazalarını azaltmaktadırlar.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Neden Cross Docking? - Hande Özke

Soğuk Hava Depoları ve Isı Kontrolleri - Özgü Başdemir

Lojistik Tesis Çeşitleri ve Lojistik Köy - Sanem Eryılmaz