Fabrika Düzenleme Çeşitleri - Ceren Kahraman

FABRİKA DÜZENLEME ÇEŞİTLERİ

4 adet fabrika düzenleme çeşidi vardır. Bunlar;
- Üretim sürecine göre,
- Ürüne göre,
- Sabit iş merkezlerine göre,
- Grup üretimine göre fabrika düzenleme.

ÜRETİM SÜRECİNE GÖRE FABRİKA DÜZENLEME

Üretim sürecine göre fabrika düzenleme genellikle düşük üretim hacminin gerektiği durumlarda kullanılan bir düzenleme çeşididir. Bu tür düzenlemede makineler işlem sırasına göre düzenlenmez. Ancak işlemlerin türüne göre düzenlenir. Bu tür düzenlemeler genellikle tekrarlanmayan ürünler üretilirken kullanılır.

Avantajları;
- Ekipmanlardan birinin bozulması durumunda diğer iş istasyonları kullanılabilir. Böylece üretimde aksama yaşanmaz.
- Mevcut ekipmanlar daha verimli kullanılması mümkündür.
Dezavantajları;
- Uzun malzeme akış hatları vardır ve bu nedenle taşıma maliyetlidir.

- Genellikle çok fazla alan kaplar. 


ÜRÜNE GÖRE FABRİKA DÜZENLEME

Yıllık üretimin fazla ve ürün çeşitliliğinin az olduğu durumlarda bu tür düzenleme kullanılır. Bir üretim bandında sadece bir tür ürün üretilir.

Avantajları;
- Toplam elleçleme maliyeti azdır.
- Toplam üretim süresi düşüktür.
- Üretim kontrolu basittir.
Dezavantajları;
- Bir makine bozulduğunda tüm üretim hattı kapatılır. Üretimde aksama meydana gelir.
- Üretim hacmi düştüğünde üretim maliyeti artar.

SABİT İŞ MERKEZLERİNE GÖRE FABRİKA DÜZENLEME

Bu tür yerleşimlerde üretim aşamasında olan ürün sabit kalır; diğer malzemeler, araçlar, iş gücü, makineler üretimin yapıldığı yere getirilir. Ürün sayısı ve çeşidi düşüktür.

Avantajları;
- Malzemelerin hareketi azdır.
- Sermaye yatırımı düşüktür.
- Üretim merkezleri birbirinden bağımsızdır. Bu nedenle etkili planlama ve planlama yapılabilir. Bu sayede toplam üretim maliyeti azalır.
Dezavantajları;
- Yetenekli ve donanımlı işçi gereklidir.
- Üretimde kullanılan malzemelerin üretim merkezine taşınması fazla zaman alabilir. 

GRUP ÜRETİMİNE GÖRE FABRİKA DÜZENLEME

Bu tür fabrika düzenlemelerinde makine, araç ve diğer üretim malzemelerinin herbiri belirli bir üretim sürecini ve grubunu oluşturan üretim birimleri olarak düzenlenmektedir. Amaç toplam karı maksimum seviyeye çıkarmaktır.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Neden Cross Docking? - Hande Özke

Soğuk Hava Depoları ve Isı Kontrolleri - Özgü Başdemir