Zemin İstifleme - Utkan İlter

Zemin İstifleme (FloorStacking)

Zemin istifleme, paletlerin sıralar halinde zemine yerleştirildiği en temel palet depolama yöntemidir. Erişilebilirlik gereksinimlerine bağlı olarak, satırlar mevcut kat alanı izin verdiği kadar derin olabilir. Palet bir yükü destekleyebiliyorsa paletler de istiflenebilir. Bu genellikle bir LIFO (son giren ilk çıkış) sistemidir.[1]

Avantajları:
·         Ekipmana yatırım gerekliliği yok.
·         Yüksek depolama yoğunluğuna sahiptir.
Dezavantajları:
·         Bireysel paletlere erişilebilirlik yetersizdir bu nedenden dolayı arkada kalan paletler depodan çıkış zamanına göre yerleştirilmelidir.
·         Çok miktarda yer kaplar

·         Paletler belli yüksekliğe kadar istiflenebilir.



Palet Rafı İstif Sistemi (SelectivePalletRackSystem)

Kullanılan en yaygın raf sistemidir. Seçici raf, palet depolamak için bir "raf" yaratmak için dikeyleri ve çapraz kiriş çifti kullanır. Palet ve tavan yüksekliğine bağlı olarak, seçici raf sistemleri tipik olarak bölme başına birden fazla rafa sahiptir.En düşük palet depolamakapasitesine sahiptir; Aynı zamanda metrekarelik raf başına en düşük maliyeti ortaya çıkarır. [2]
Avantajları:
·         Daha yoğun depolama çözümlerine kıyasla düşük yatırım.
·         Tüm paletlere erişilebilirlik, geniş stok tutma birimlerine erişim
·         İlk giren ilk çıkar(FIFO) envanter yönetimi uygulanır.
·         Düşük Forklift ve Palet Taşıma masrafları; Çünkü standart forkliftler özel ekipmanlardan daha ucuzdur.
Dezavantajları:
·         Raf sıralarındaki koridorlardan dolayı düşük depolama yoğunluğuna sahiptir.
·         Yüksek stok miktarını depolamak için büyük miktarda depo alanı gerektirir.
·         Sınırlı saklama yüksekliği(12 metre)



Kayar Raf Sistemi (PalletFlowRackSystem)

Bu tip raflar, raftaki yerçekimi rulolu konveyörü desteklemek için dikey ve çapraz kirişler kullanır. Silindirler biraz eğiktir, bu nedenle paletler doğal olarak rafın önüne doğru kayacaktır. Sistemin önünden bir palet boşaltıldığında, sıradaki bir sonraki palet çıkış konumuna ileriye doğru hareket eder. Bu raf sistemi, aynı üründe büyük miktarlarda palet depolamak için en uygun olanıdır. Palet akış raf sistemleri ilk giren ilk çıkar (FIFO)dır.
Avantajları:
·         Depolama kapasitesini arttırır.
·         Derinlik olarak 20+ palet depolanabilir.
·         Yürüme mesafesini azaltır.
·         Daha az sıklıkta yükleme işlemi yapılmaktadır.
Dezavantajları:
·         Tüm paletlere erişilebilirliğin yetersiz olması.
·         Diğer depolama seçenekleri ile karşılaştığında en yüksek yatırıma sahiptir.




Geri İtme Raf Sistemi (Push-BackRack)

      Depo hacmini en verimli şekilde kullanma olanağı tanıyan bir raf sistemidir. İki çeşit geri itme rafı vardır. Bunlar; Maksimum 9 palet derinliğe kadar yükleme yapılabilen makaralı geri itme rafı ve Cart geri itme dediğimiz 6 palet derinliğe kadar yükleme yapılabilir. Cart geri itme sisteminde ise makara yerine özel bir kızak sistemi kullanılarak, paletlerin birbiri ardına yerleştirilmesi sağlanır. Her iki sistemde de, yüklenen her palet, kızaklar ya da makaralar üzerinde bulunan mevcut paletleri ittirerek sistemin derinliğe kullanılmasını sağlar.
Avantajları:
·         Maksimum hacim kullanımı.
·         Depo içi hareketlerden daha fazla verim sağlanır.
·         Enerji tüketimi yapmadan palet hareketi sağlanır.
·         Emniyetli istifleme ve boşaltma operasyonu yapılır.
·         Tek koridor kullanarak alandan tasarruf sağlanır.
Dezavantajları:
·         İlk giren ilk çıkar (FIFO) stok için ideal değildir.
·         Paletin önü veya arkasında yüksüz çıkıntı yoktur.


İçine Girilebilir İstif Sistemi (Drive-in or Drive-Through Rack)

Ürün çeşidi az olan ve yüksek stok yapılması gereken depolarda kullanılan çalışma sistemidir. İçteki palete erişmek için raf çerçevesi içinde sürülen asansörlü araç vardır. İçine girilebilir istiflemede toplama ve alma işlevleri aynı koridorda gerçekleşir. Paletler şeridin bir ucundan girer ve diğerinden ayrılır, bu yüzden paletler ilk giren ilk çıkar ilkesine (FIFO) göre hareket eder. Aynı ebata sahip paletler koridor boyunca kullanılan özel palet saçları üzerinde sondan başa doğru yükleme işlemi yapılır. Drive-Tru sayesinde her iki taraftan da yükleme ve boşaltma işlemleri yapılabilir fakat drive-in de sadece tek taraftan yapılır.

Avantajları:
·         Stok devir hızı azsa verimlilik artar.
·         Düşük depolama maliyeti
Dezavantajları:
·         Yüksek raf maliyeti.
·         Sınırlı saklama yüksekliği (12 metre)
·         Taşıma için orta ve geniş koridorlar gereklidir.
·         Her palete doğrudan erişim zordur.
·         Aynı stok tutma birimi sadece bir şeritte depolanabileceğinden ve gelen mallar aynı şeritte depolanamayacağı için depolama yerlerinin kaybedilmesi ve %20-%30 arası depo alanında kayba yol açar.




Mobil Raf Sistemi (Mobile PalletRackSystem)
      Mobil Raf Sistemi, düşük sirkülasyon hızına sahip ürünler için depo hacminin maksimum şekilde kullanılmasını sağlayan etkili sistemlerden biridir. Tüm ürünlere istenildiği anda ulaşma imkanı veren bu sistem, kılavuz rayları ve hareket rayları üzerine kurulan modüler şasiler ve bu şasilerin üzerine monte edilen raflardan oluşur. Şasilerin içerisinde bulunan elektrikli motorlar yardımıyla sağa ve sola hareket ettirilen raf blokları ile elde edilen tek koridor, depo alanından maksimum fayda sağlar. Sistemde raf bloklarının hareket emri radyo kontrollü kumanda ya da blokların önündeki butonlar kullanılarak verilir.
Avantajları:
·         Tek koridor ile çalışma imkanı.
·         Maksimum hacim kullanımı.
·         Soğuk hava depoları için optimal çözüm.
·         Her türlü raf sistemiyle kullanılabilir.
Dezavantajları:
·         Yüksek sermaye maliyeti.
·         Sınırlı depolama yüksekliği.
·         Aynı anda iki koridora erişimi sınırlar. Sistem sadece tek koridorda çalışma imkanı verdiği için.
·         Mobil rafın yavaş hareketi nedeniyle palet kullanımı daha uzun sürer.


Palet Taşıyıcı Raf (PalletRunnerRacking)

Palet Taşıyıcı Raf Sistemi birden fazla paleti derin bir şerit konfigürasyonunda depolamanıza izin veren yüksek yoğunluklu bir depolama sistemidir. Sistem aynı zamanda, sisteme girmeden çoklu stok birimi yerleri bulunan herhangi bir şeritten palet alma esnekliği sağlar.Paletler boşaltılır ve herhangi bir ucundaki ilk konumdan bu ekipman ile sisteme yüklenir.Bu ekipman, depolanan paletlerin sisteme taşınması ve sevkiyat için gerektiğinde paletlerin alınması için tasarlanmıştır.Standart bir kaldırma aracı ile gerektiği gibi şeritler arasında kolaylıkla hareket ettirilir.
Palet Taşıyıcı Rafın karakteristik özellikleri
·         Paletler sınırsız derinlikte depolanabilir.
·         Operatör verimliliğini 40 veya daha fazla palet hareketi / saati ile arttırır.
·         1 forklift1,000 palet pozisyonunu destekler.
·          Her şeritte farklı bir stok tutma birimi saklanabilir.
·         Paletler, ürün hasar görmeden taşınır.
·         Ortam, soğutucu ve dondurucu uygulamaları için uygundur.
·         Düşük işletme maliyetleri sağlar.




Referanslar



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Neden Cross Docking? - Hande Özke

Fabrika Düzenleme Çeşitleri - Ceren Kahraman

Depo Türleri ve Özellikleri - Berkay Yılmaz