Zemin İstifleme - Utkan İlter
Zemin İstifleme
(FloorStacking)
Zemin istifleme, paletlerin
sıralar halinde zemine yerleştirildiği en temel palet depolama yöntemidir.
Erişilebilirlik gereksinimlerine bağlı olarak, satırlar mevcut kat alanı izin
verdiği kadar derin olabilir. Palet bir yükü destekleyebiliyorsa paletler de
istiflenebilir. Bu genellikle bir LIFO (son giren ilk çıkış) sistemidir.[1]
Avantajları:
·
Ekipmana yatırım gerekliliği yok.
·
Yüksek depolama yoğunluğuna sahiptir.
Dezavantajları:
·
Bireysel paletlere erişilebilirlik
yetersizdir bu nedenden dolayı arkada kalan paletler depodan çıkış zamanına
göre yerleştirilmelidir.
·
Çok miktarda yer kaplar
·
Paletler belli yüksekliğe kadar istiflenebilir.
Palet Rafı İstif Sistemi (SelectivePalletRackSystem)
Kullanılan en
yaygın raf sistemidir. Seçici raf, palet depolamak için bir "raf"
yaratmak için dikeyleri ve çapraz kiriş çifti kullanır. Palet ve tavan
yüksekliğine bağlı olarak, seçici raf sistemleri tipik olarak bölme başına
birden fazla rafa sahiptir.En düşük palet depolamakapasitesine sahiptir; Aynı
zamanda metrekarelik raf başına en düşük maliyeti ortaya çıkarır. [2]
Avantajları:
·
Daha yoğun depolama çözümlerine kıyasla düşük
yatırım.
·
Tüm paletlere erişilebilirlik,
geniş stok tutma birimlerine erişim
·
İlk giren ilk
çıkar(FIFO) envanter yönetimi uygulanır.
·
Düşük Forklift ve Palet Taşıma masrafları; Çünkü
standart forkliftler özel ekipmanlardan daha ucuzdur.
Dezavantajları:
·
Raf sıralarındaki koridorlardan dolayı düşük
depolama yoğunluğuna sahiptir.
·
Yüksek stok miktarını depolamak için büyük
miktarda depo alanı gerektirir.
·
Sınırlı saklama yüksekliği(12 metre)
Kayar Raf Sistemi (PalletFlowRackSystem)
Bu tip raflar,
raftaki yerçekimi rulolu konveyörü desteklemek için dikey ve çapraz kirişler
kullanır. Silindirler biraz eğiktir, bu nedenle paletler doğal olarak rafın
önüne doğru kayacaktır. Sistemin önünden bir palet boşaltıldığında, sıradaki
bir sonraki palet çıkış konumuna ileriye doğru hareket eder. Bu raf sistemi,
aynı üründe büyük miktarlarda palet depolamak için en uygun olanıdır. Palet
akış raf sistemleri ilk giren ilk çıkar (FIFO)dır.
Avantajları:
·
Depolama kapasitesini arttırır.
·
Derinlik olarak 20+ palet depolanabilir.
·
Yürüme mesafesini azaltır.
·
Daha az sıklıkta yükleme işlemi yapılmaktadır.
Dezavantajları:
·
Tüm paletlere erişilebilirliğin
yetersiz olması.
·
Diğer depolama seçenekleri
ile karşılaştığında en yüksek yatırıma sahiptir.
Geri İtme Raf Sistemi (Push-BackRack)
Depo
hacmini en verimli şekilde kullanma olanağı tanıyan bir raf sistemidir. İki
çeşit geri itme rafı vardır. Bunlar; Maksimum 9 palet derinliğe kadar yükleme
yapılabilen makaralı geri itme rafı ve Cart geri itme dediğimiz 6 palet
derinliğe kadar yükleme yapılabilir. Cart geri itme sisteminde ise makara
yerine özel bir kızak sistemi kullanılarak, paletlerin birbiri ardına
yerleştirilmesi sağlanır. Her iki sistemde de, yüklenen her palet, kızaklar ya
da makaralar üzerinde bulunan mevcut paletleri ittirerek sistemin derinliğe
kullanılmasını sağlar.
Avantajları:
·
Maksimum hacim kullanımı.
·
Depo içi hareketlerden daha fazla verim
sağlanır.
·
Enerji tüketimi yapmadan palet hareketi sağlanır.
·
Emniyetli istifleme ve boşaltma operasyonu
yapılır.
·
Tek koridor kullanarak alandan tasarruf
sağlanır.
Dezavantajları:
·
İlk giren ilk çıkar (FIFO) stok için ideal
değildir.
·
Paletin önü veya arkasında yüksüz çıkıntı
yoktur.
İçine Girilebilir İstif Sistemi (Drive-in or Drive-Through Rack)
Ürün çeşidi az
olan ve yüksek stok yapılması gereken depolarda kullanılan çalışma sistemidir.
İçteki palete erişmek için raf çerçevesi içinde sürülen asansörlü araç vardır.
İçine girilebilir istiflemede toplama ve alma işlevleri aynı koridorda
gerçekleşir. Paletler şeridin bir ucundan girer ve diğerinden ayrılır, bu
yüzden paletler ilk giren ilk çıkar ilkesine (FIFO) göre hareket eder. Aynı
ebata sahip paletler koridor boyunca kullanılan özel palet saçları üzerinde
sondan başa doğru yükleme işlemi yapılır. Drive-Tru sayesinde her iki taraftan
da yükleme ve boşaltma işlemleri yapılabilir fakat drive-in de sadece tek
taraftan yapılır.
Avantajları:
·
Stok devir hızı azsa verimlilik artar.
·
Düşük depolama maliyeti
Dezavantajları:
·
Yüksek raf maliyeti.
·
Sınırlı saklama yüksekliği (12 metre)
·
Taşıma için orta ve geniş koridorlar gereklidir.
·
Her palete doğrudan erişim zordur.
·
Aynı stok tutma birimi sadece bir şeritte
depolanabileceğinden ve gelen mallar aynı şeritte depolanamayacağı için
depolama yerlerinin kaybedilmesi ve %20-%30 arası depo alanında kayba yol açar.
Mobil Raf Sistemi (Mobile PalletRackSystem)
Mobil
Raf Sistemi, düşük sirkülasyon hızına sahip ürünler için depo hacminin maksimum
şekilde kullanılmasını sağlayan etkili sistemlerden biridir. Tüm ürünlere
istenildiği anda ulaşma imkanı veren bu sistem, kılavuz rayları ve hareket
rayları üzerine kurulan modüler şasiler ve bu şasilerin üzerine monte edilen
raflardan oluşur. Şasilerin içerisinde bulunan elektrikli motorlar yardımıyla
sağa ve sola hareket ettirilen raf blokları ile elde edilen tek koridor, depo
alanından maksimum fayda sağlar. Sistemde raf bloklarının hareket emri radyo
kontrollü kumanda ya da blokların önündeki butonlar kullanılarak verilir.
Avantajları:
·
Tek koridor ile çalışma imkanı.
·
Maksimum hacim kullanımı.
·
Soğuk hava depoları için optimal çözüm.
·
Her türlü raf sistemiyle kullanılabilir.
Dezavantajları:
·
Yüksek sermaye maliyeti.
·
Sınırlı depolama yüksekliği.
·
Aynı anda iki koridora erişimi sınırlar. Sistem
sadece tek koridorda çalışma imkanı verdiği için.
·
Mobil rafın yavaş hareketi nedeniyle palet
kullanımı daha uzun sürer.
Palet Taşıyıcı Raf (PalletRunnerRacking)
Palet Taşıyıcı Raf Sistemi birden fazla paleti derin bir
şerit konfigürasyonunda depolamanıza izin veren yüksek yoğunluklu bir depolama
sistemidir. Sistem aynı zamanda, sisteme girmeden çoklu stok birimi yerleri
bulunan herhangi bir şeritten palet alma esnekliği sağlar.Paletler boşaltılır
ve herhangi bir ucundaki ilk konumdan bu ekipman ile sisteme yüklenir.Bu
ekipman, depolanan paletlerin sisteme taşınması ve sevkiyat için gerektiğinde
paletlerin alınması için tasarlanmıştır.Standart bir kaldırma aracı ile
gerektiği gibi şeritler arasında kolaylıkla hareket ettirilir.
Palet Taşıyıcı Rafın
karakteristik özellikleri
·
Paletler sınırsız derinlikte depolanabilir.
·
Operatör verimliliğini 40 veya daha fazla palet
hareketi / saati ile arttırır.
·
1 forklift1,000 palet pozisyonunu destekler.
·
Her
şeritte farklı bir stok tutma birimi saklanabilir.
·
Paletler, ürün hasar görmeden taşınır.
·
Ortam, soğutucu ve dondurucu uygulamaları için
uygundur.
·
Düşük işletme maliyetleri sağlar.
Referanslar
Yorumlar
Yorum Gönder